FME: ‘De leerling van de toekomst zijn wij allemaal’

  • 19 september 2018

De technieksector luidt de noodklok. Ondanks jarenlange zoektochten naar meer geschikt personeel staat de sector voor een schreeuwend probleem. De beroepsbevolking krimpt als gevolg van vergrijzing. Terwijl er nu al zo’n zestigduizend vacatures openstaan waarvoor geen geschikte kandidaten te vinden zijn omdat zij de vereiste vaardigheden niet hebben.

In haar rapport ‘De leerling van de toekomst zijn wij allemaal’ lanceert FME haar visie op de toekomst van het technologisch onderwijs. Wat de branchevereniging betreft moeten we toe naar een systeem van een leven lang ontwikkelen in plaats van opleiden voor één generatie. ‘Er is nu al een enorme mismatch tussen wat bedrijven nodig hebben en de kennis die werknemers hebben’, aldus FME-voorzitter Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink.

Ze vervolgt: ‘De Nederlandse technologische industrie speelt mee in de wereldtop. Ze is de groeimotor van de toekomst. Maar die blijft alleen draaien als er nu en straks voldoende gekwalificeerd personeel is. FME wil samen met het onderwijs, bedrijven, overheid en vakbonden bouwen aan de ontwikkeling van technisch talent en duurzaam innovatief onderwijs. De leerling van vandaag en morgen zijn wij allemaal. Van jong tot oud. Mensen moeten zich permanent en intensief ontwikkelen gedurende hun hele werkzame leven. De beroepsbevolking van de toekomst zal tijdens de hele carrière zichzelf en zijn of haar beroep vijf keer opnieuw uitvinden. Want vandaag opgedane kennis is morgen alweer achterhaald. Het onderwijs kan daarom niet alleen maar gericht zijn op één generatie, maar zal de hele beroepsbevolking moeten bedienen. We gaan van tijdelijk onderwijs naar een leven lang ontwikkelen. Alleen als het onderwijs en het bedrijfsleven de handen ineenslaan, kunnen we de uitdaging van een leven lang ontwikkelen aangaan en Nederland techwijs maken.’

Bron: FME