Van Manufacturer naar Products-as-a-Service

  • 21 januari 2018

Maak uw Product Strategie Toekomstbestendig

De komende jaren gaan Fabrikanten (OEM-ers), Asset eigenaren en Service bedrijven een transformatie meemaken, waarbij zogenaamd “betalen voor gebruik” een belangrijk aspect zal gaan worden (Product-as-a-Service). Veel bedrijven verleggen dan geleidelijk hun aandacht van enkel (nieuwe) product verkoop/aankoop, naar een product aanbod van een operationele levenscyclus met aanvullende services “Servitization”. Hierbij wordt de product levenscyclus ‘automatisch’ geoptimaliseerd, waarbij verkorten of verlenging een optie kan zijn, dit in de context van duurzaamheid en efficiëntie.

Servitization zal in de driehoek van Fabrikanten, Asset eigenaren en Service bedrijven veel meer nieuwe kansen bieden en vormt daarom een interessant economisch model. Een operationele fase van een product heeft doorgaans een lange levensduur en kent bijbehorende levensduurkosten. Wanneer een “Product-as-a-Service” wordt aangeboden ontstaat een positieve ontwikkeling in het verdienmodel en meer stabiliteit tijdens de economische conjunctuur. Deze methode is duurzamer en zeer geschikt voor (ad-hoc) aanpassingen/verbeteringen, gezien de huidige exponentiële trend van technologische ontwikkelingen.

Stel uzelf eens de volgende vragen:

  • Kunt u zich voorstellen dat u een functie/service gaat aanbieden/aankopen, in plaats van enkel een product?
  • Hoe onderhoudt u het contact met uw klanten?
  • Wat zal uw product bijdrage zijn binnen een circulaire economie, waarin afval niet meer bestaat?
  • Hoe wordt momenteel omgegaan met onderhoud van uw geleverde of afgenomen producten?
  • Zijn uw producten al verbonden (smart)?
  • Indien uw producten verbonden zijn, welke data wordt dan gebruikt van deze zogenaamde (mini) assets?
  • Hoe wordt voorspellend onderhoud (Predictive maintenance) ingezet voor uw organisatie en klanten?
  • Is uw huidige verdienmodel enkel gebaseerd op product verkoop?
  • Welke operationele data wordt gebruikt voor product- ontwerpen?

Heeft u wel eens nagedacht over de volgende voordelen en mogelijkheden?

  • Just-in-Time onderhoud; maximale beschikbaarheid, tegen de laagste kosten, met minder mensen;
  • Fit-for-Use; Slimme geïntegreerde ontwerpen, maximale leveringsgarantie, lagere Opex en verbeterde Capex;
  • Smart-Workforce; Regie en coördinatie terug naar de basis, uniformiteit van processen vergroten

Empower your process with smart designs

Onze werkwijze volgt het principe van; verbinden, verzamelen, leren en doen, zodat het volledige profiel wordt ondersteund om te kunnen starten met Servitization. Hierbij geloven wij in het strategisch dichten van de kloof tussen; mensen, processen, data/IT en producten. Geïnspireerd? vraag hieronder meer informatie aan.

Bron: Chris Scheper, Scheper.Co Engineering & Consulting