Nederlandse handels- en productiebedrijven nog niet klaar voor digitale toekomst

  • 13 november 2018

Nederlandse handels- en productiebedrijven zijn nog niet klaar voor een toekomst met data en digitalisering in hun logistieke proces. Dat concludeert Evofenedex – als behartiger van de handels- en logistieke belangen van 15.000 bedrijven – naar aanleiding van het onderzoek ‘Data en digitalisering in de logistiek’ onder ruim 260 managers. De uitkomsten van het onderzoek worden door Evofenedex gebruikt tijdens de beurs ICT & Logistiek die op 7 en 8 november plaatsheeft in de Jaarbeurs in Utrecht.

De huidige staat van digitalisering in de logistiek is maar matig, is de conclusie van Evofenedex op basis van de uitkomsten van dit eerste onderzoek naar de mate van digitalisering in de logistiek. Het gebruik van data is volgens de vereniging in de meeste gevallen nog beperkt tot het eigen bedrijfsonderdeel. Ze acht het voor bedrijven dan ook noodzakelijk een volgende stap te maken en data bedrijfsbreed te delen, om vervolgens ook de data uit de keten en omgeving te integreren in het logistieke proces.

De bedrijven geven zichzelf trouwens ook een magere 6,1 voor de huidige mate waarin logistieke processen zijn geautomatiseerd en gedigitaliseerd en de mate waarin realtime data worden gebruikt. Dit terwijl 80 procent van de ondernemers aangeeft dat data en digitalisering een belangrijk onderdeel vormen voor de toekomst van het bedrijf. Om de logistieke toppositie van Nederland te behouden en aan de wensen van de klanten te voldoen, is het cruciaal dat Nederlandse handels- en productiebedrijven serieus met data en digitalisering aan de slag gaan, meent Evofenedex.

Groot gat tussen theorie en praktijk

‘Dat handels- productie-, service- en (groot)winkelbedrijven hun huidige stand van zaken met een magere voldoende beoordelen, baart ons zorgen’, zegt Johan Kerver, lid van het managementteam van Evofenedex. ‘Binnen de sector wordt weliswaar veel gesproken over ontwikkelingen als blockchain, artificial intelligence, truckplatooning en 3D-printen, maar uit ons onderzoek blijkt dat bijna 70 procent van de ondernemingen hier totaal niet mee bezig is. Tussen theorie en praktijk zit overduidelijk een groot gat. Zeker in de digitale wereld waarin we nu leven, zijn data essentieel. Want geen data betekent straks in veel gevallen geen omzet’, aldus Kerver.

Beslissingen op basis van verouderde cijfers

Slechts drie van de tien handels- en productiebedrijven hebben logistieke data uit de keten of de markt beschikbaar. 21 procent heeft de beschikking over data op afdelingsniveau en 42 procent heeft logistieke data tot op het eigen bedrijfsniveau. Beschikbare data worden vooral gebruikt om kosten te kunnen besparen en de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren.

Bij meer dan 70 procent van de logistieke processen wordt gebruik gemaakt van data die niet realtime zijn. Dit komt onder andere omdat Excel, in combinatie met andere software, nog de meest gebruikte tool is in de logistiek. Excel is echter niet per se het meest geschikte programma voor de verwerking van realtime data. Dit betekent in de dagelijkse praktijk dat er binnen bedrijven beslissingen worden genomen en gestuurd wordt op basis van verouderde cijfers. Evofenedex vindt dit ‘alarmerend’.

Bron: Supply Chain Magazine