Tuinplus BV

Tuinplus BV is ontstaan uit een samenwerking van vier bedrijven, waaronder Pieterpikzonen uit Heerenveen. Deze twee bedrijven hadden al een lange geschiedenis in de verkoop van tuinzaden. Tuinplus is oorspronkelijk begonnen in de kop van Noord Holland, in de omgeving van Enkhuizen, daar waar nog steeds veel zaadbedrijven actief zijn. Vroeger vond de verkoop van de zaden plaats via agentschappen, volkstuinen en catalogi. Tegenwoordig vindt de afzet plaats via tuincentra, bouwmarkten, supermarkten en het internet. Tuinplus gaat mee in deze ontwikkeling en stemt haar producten en diensten hier zoveel mogelijk op af om haar leidende positie op de Nederlandse markt te behouden. Van zaden tot vogelhuisjes, van bloembollen tot snoeigereedschap; Tuinplus levert een compleet tuinassortiment voor ieder seizoen. Horti Tops, Buzzy en Oranjeband Zaden zijn een aantal bekende merken voor groente- kruiden- en bloemzaden.

Tuinplus verwerkt jaarlijks circa 23.000 orders en merkte op een gegeven moment dat er behoefte was aan een betere inrichting van het WMS om deze grote orderaantallen efficiënter te kunnen afhandelen..

Martijn van der Molen is Projectmanager IT & Logistiek bij Tuinplus. In zijn functie is hij verantwoordelijk voor het stroomlijnen van de processen voor orderpicking en opslag. Het is zijn doel om tijdsbesparingen te realiseren en data te verzamelen om deze in te zetten voor verdere optimalisatie van de processen. 

De uitdaging: mancomeldingen

Tuinplus verwerkt een groot aantal orders met bijbehorende orderregels per jaar, en dat levert een flinke uitdaging op. Van der Molen licht toe: “Wij verwerken 23.000 orders met 700.000 orderregels per jaar. Het is natuurlijk de kunst om die orders zo snel en goed mogelijk af te handelen. Wij hadden echter voorheen te maken met veel mancomeldingen. Dit zijn niet geleverde orders, niet complete orders, fout geleverde orders, en dat kostte ons allemaal veel tijd om te herstellen. Het was voor ons daarom noodzaak om dit proces aan te pakken.”

Op zoek naar nieuwe kennis

Tuinplus werkte al sinds 2009 met Exact Software, maar had behoefte aan nieuwe kennis en ideeën. “We kwamen rond 2013/2014 terecht bij Exact partner BrainSquare. Zij hebben een prettige manier van werken en degelijke kennis van de oplossingen van Exact. We werkten al wel met WMS binnen Exact, maar zij hebben met ons bekeken hoe we dat diepgaander in konden zetten voor steeds meer processen.”


”Dankzij WMS met barcodescanning hebben we nu veel minder mancomeldingen”


Minder mancomeldingen, beter inzicht

Tuinplus werkt nu sinds een aantal jaren met de nieuwe inrichting van WMS met barcodescanning voor de detailhandel. Voor hun, relatief kleinere, consumententak verwerken ze de orders nog op papier. “Dat geeft ons de mogelijkheid om een goede vergelijking te maken. Voor het consumentendeel, dat we via papier verwerken, wordt 98,3% van de orders goed geleverd. Voor de detailhandeltak, die we via de scanners verwerken, wordt 99,9% van de orders goed geleverd. Dit scheelt uiteraard veel tijd als het gaat om het oplossen van de manco’s. Daarnaast klopt onze voorraad ook beter en dat heeft weer gunstige financiële consequenties. We hebben daardoor ook minder tijd nodig om voorraadverschillen in het magazijn te corrigeren. Ook hebben we nu veel beter inzicht. We kunnen hierdoor beter sturen op de voorraden en ook in het proces zelf zien we dat de orderpickers efficiënter werken”, aldus van der Molen.

BrainSquare: verstand van zaken en goede adviezen

Ook over partner BrainSquare is van der Molen positief: “BrainSquare heeft onze processen bekeken en heeft vervolgens voorstellen gedaan hoe we WMS meer en beter konden gebruiken. Ze hebben veel verstand van de oplossing en het sparren met de consultant was dan ook erg prettig. BrainSquare ondersteunt ons ook goed bij het livegaan met nieuwe oplossingen. Ze geven bovendien goede adviezen over hele praktische zaken, bijvoorbeeld hoe we optimaal gebruik kunnen maken van barcodes.”

De behoefte

Tuinplus verwerkt een groot aantal orders per jaar en had behoefte aan een betere inrichting van het WMS om dit efficiënter te kunnen doen.

De oplossing

Om een accuraat beeld van de voorraad te hebben, werd WMS op basis van de specifieke wensen van Tuinplus ingericht. De implementatie hiervan leverde Tuinplus diverse voordelen op in hun processen voor orderpicking en opslag.

De voordelen

  • Minder mancomeldingen
  • Tijdsbesparingen
  • Beter inzicht in voorraden
  • Efficiëntere logistieke processen

Doorlezen? Vraag de volledige referentie aan!

Wilt u het volledige referentieverhaal inzien? Stuur ons een berichtje en wij sturen u het complete referentieverhaal toe.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.